En stærk visuel identitet er centralt for at nå ud til dine kunder. Men hvad er visuel identitet og hvorfor er det overhovedet vigtigt? Det vil jeg forsøge at besvare i denne tekst.

Din visuelle identitet, er det samlede grafiske indtryk dine kunder bevidst eller ubevidst forbinder med din virksomhed. Det vil sige dit logo som det vigtigste element. Derudover farver, hjemmeside, visitkort, skrifttype, skilte, konvolutter, mailsignatur, butiksudformning, for blot at nævne nogle eksempler.

For den seriøse virksomhed, der ønsker at danne et stærkt og tydeligt brand, er det vigtigt at der er en klar og bevidst sammenhæng mellem disse elementer. Det handler om at danne en helhed, og have en bevidst strategi for at vise omverdenen hvem man er og hvad man står for. Der er i de fleste brancher stor konkurrence, og det er nemt for kunderne at vælge den næste i køen. Derfor er førstehåndsindtrykket det essentielle for at skabe kontakt.

Du kan være den bedste tømrermester i verden, men det er meget mere end blot dine håndværksmæssige kvalifikationer, der gør at kunderne vælger lige præcis dig. En anbefaling fra en tidligere kunde kan være én grund, men et stærkt og tydeligt visuelt signal der understøtter dit værdigrundlag kan være en anden. Måske har en kunde tilfældigvis set din firmabil køre rundt i byen, fordi du fangede hans blik med et knivskarpt logo. Dernæst googler han dit navn og finder frem til din hjemmeside. Her opfatter han at f.eks din baggrundsfarve på hjemmesiden er den samme som farven på firmabilen. Dernæst er skrifttypen som du brugte på firmabilen også brugt her. Han klikker lidt rundt på siden og ender med at spørge ind til dine priser fra kontaktformularen på din hjemmeside. Du svarer pænt pr. mail, og sidst i mailen er din mailsignatur også opsat med samme skrifttype, logo og farver som han hidtil er blevet præsenteret for.

Alt i alt er dette greb der gør, at kunden opfatter dig som seriøs, og danner sig et indtryk af dit brand som værende troværdigt. Måske bliver du ikke valgt i første omgang, men du er lagret et sted i hans underbevidsthed. Næste gang han støder på din firmabil nede i byen, er han et lille skridt tættere på det købsgivende opkald.